lauantai 10. marraskuuta 2007

Ruokaa, ruokaa, ihanaa jouluruokaa...

Minä rakastan ruokaa. Ruan pitää olla hyvää ja se pitää syödä kiireettä. Plussaa, jos ruoka valmistuu nopeasti, tai uunissa.

Parhaimmillaan ruoka on jouluna. Laatikot, kinkku, leikkeleet, juustot, kalat... perinteitä on monia. Meidän joulupöydässä yhdistyy tänä vuonna monia perinteitä. Luultavasti jouluaterialla tarjotaan omasta lapsuudesta tuttuja herkkuja, lanttu- ja porkkanalaatikko, sillit, kinkku, keitetyt kananmunanpuolikkaat janssonfileillä, patonki, lohiherkut ja rosollit ym salaatit. Lisäksi mieheni tuo häivähdyksen omastaan: Säilykeherneitä kinkun seuraksi. Isäpuoleni puolelta joulupöytään on jo muutaman vuoden kuulunut karjalanpiirakat ja munavoi, sekä karjalanpaisti. Minä itse tuon täysin uusia tuulia jälkiruokapöytään hyydykekakun merkeissä. Juomapuolesta vastaavat varmastikkin perus ruokajuomat, sekä jälkiruokapöydässä glögi. Mies saattaa taistella kotikaljan puolesta. ;) Jälkiruokapöydässä muuten varmasti on myös joulutortut, piparit ja pullat.

Minä olen aina pyrkinyt maistamaan kaikkea, jopa niitä herkkuja, joista olen jo monena vuonna ollut sitä mieltä, etteivät minun makuhermojani hivele. Minun mielestäni se kuuluu jouluun ja hyvätapaisuuteen. Sitäpaitsi, näin olen oppinut pitämään monista ruista, joita joulupöydässä tarjotaan, ainoat mitkä yhä edelleen ovat minulle yhdentekeviä, ovat rosolli ja tuo kotikalja. Ei uppoa ei. Muuten syönkin hyvillä mielin, ja pyydän myös lapsia maistamaan kaikkea.

(Jouluna on ihana antaa lahjaksi itsetehtyjä herkkuja: Daijm, kuiva- ja hyydykekakut, piparkakkutalot, pikkuleivät ja konvehdit ovat loistavia lahjoja, joista varmasti tulee saajalle hyvä mieli, onhan niihin uhrattu aikaa ja ajatusta. )

Joulupöydässä myös tunnelma on aivan ihana. Kynttilävalaistus, rakkaat ihmiset ympärillä, hyvä tuoksu ja jo mieleen hiipivä jännitys. Lasten into on parhaimpia asioita, sen olen äitiyden aikana saanut kokea, joulu alkaa lasten ilosta.

Mitä muuten joulun syötäviin ja juotaviin tulee, meillä on jo ensimmäiset glögit juotu ( 3litraa meni parissa päivässä.....) ja nyt keittiössä jäähtyvät vuoden ensimmäiset joulutortut.

Tänään tuli ensimmäinen joulupukkielokuva telkkarista...sieltä se hiipii, pikkuhiljaa. Esikoinen jo ymmärsikin joulupukin, huusi ensimmäisenä nähdessään nicholas-hahmon valkeassa parrassaan ja punaisessa nutussaan: "Joulupukki!!". Ihanaa, ihanaa!

Koska jouluun kuuluu lasten kanssa telkkarin katsominen (nämä perinteiset joulupukin kuuma linja yms) niin yritän ensi kerraksi listata parhaimpien jouluohjelmien lähetysajat ja -päivät.

Ai niin... HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ HUOMISEKSI KAIKILLE ISEILLE! Myös omalleni sinne jonnekkin, missä ikinä lienet ja vaikket minua huomenna muistaisikaan. <3

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oijoi, kovin rupes tekemään mieli kaikkia jouluruokia! Meilläkin leivottiin äsken torttuja:) Linkitin sut mun joulublogiin...Jos haluat sieltä poies niin tuu kertomaan!

Anonyymi kirjoitti...

Jouluruoka, aah! Meillä on kai aika epäperinteinen jouluateria, vaikka se meille onkin hyvin perinteinen.Meillä (=vanhempieni kotona)jouluruokaan kuuluu olennaisena mm. Jouluruukku. Jouluruukku (ohje löytyy mm. valion sivuilta) on kasviksista tehty ja korvaa meillä laatikoita. Eritäin hyvää ja rasvaista - niinpä sitä syödään vain jouluna. Sitten kun joskus vietäämme joulua (oikeasti tosi harvoin) mieheni vanhempien luona (olemme heillä juhannuksen),joulu ei tunnu oikealta, kun ei saa niitä omia jouluherkkuja. Niin tärkeää se ruoka on.

Kiva blogi sinulla! Jouluihmisenä liitin tämän blogisi seurattaviini.

Anonyymi kirjoitti...

Moikka!
Haastan sut tekemään "tarinaa"...ohjeet löytyy mun joulublogista:)

Jessica kirjoitti...

Valitettavasti nomppis joudun tälläkertaa jättämään väliin, päivät on niin täynnä että hyvä kun kerkeää kurkkaamaan tänne pari kertaa viikossa. :D